Document
Hof Antwerpen, 4de Kamer, 15 oktober 2007, onuitg., 2006/AR/2298 (bevestigt Kh. Antwerpen, 15 juni 2006, onuitg., A/05/1842)
Bij rompbevrachting, anders dan reis- of tijdbevrachting, heeft de vervrachter (tijdelijk) geen economisch zeggenschap meer over zijn schip. Wanneer luiken gaan vliegen en vastgesteld wordt dat de beveiligspin of stang niet was aangebracht en sommige luiken daardoor niet adequaat of onvoldoende verzekerd waren, is sprake van een fout of onachtzaamheid van de bemanning. Schade te wijten aan een dergelijke fout of onachtzaamheid is een schade die onder een cascopolis verzekerd is. De afstand van verhaal voorzien in art. 3 Clausule B17 van de NBC cascopolis ten gunste van de gebruiker te goeder trouw kan worden ingeroepen door de rompbevrachter ingeval van schade wegens het niet correct afsluiten van de luiken, des te meer daar zulks te wijten is aan fouten van de bemanning van de duwboot die de duwbak heeft beladen. De verzekeraar van de duwbak kan dan ook geen verhaal uitoefenen op de huurder ervan voor de bedragen die hij onder de polis heeft uitgekeerd van de eigenaar van de duwbak.