Document
Hof Antwerpen, 4de Kamer, 12 maart 2007
Voor averij grosse is niet vereist dat er sprake is van een nakend of imminent gevaar. Het moet gaan om een ernstig, reëel gevaar voor schip én lading. Hieraan is voldaan in een situatie waarbij bij volle belading van een spits een niet onbelangrijke scheur in de romp is vastgesteld met lekkage tot gevolg, dat met het uur ernstiger proporties aannam, dit met een reëel gevaar tot het zinken van het schip en de lading.
De ladingbelanghebbenden kunnen hun bijdrage terugvorderen van de schipper indien zij een concrete fout kunnen aantonen. De niet op objectieve gegevens gesteunde stelling dat de schade veroorzaakt is door de wijze van belading en de schipper daarbij is tekortgekomen aan zijn toezichtverplichting overeenkomstig art. 8 WRB is daartoe niet voldoende. Het loutere feit dat het schip in 1910 in Baasrode is gebouwd, staaft evenmin dat zulks de oorzaak is van het schadegeval.