Document
Hof Antwerpen, 6 december 1999, onuitg., 1997/AR/1655
Een duwkonvooi is juridisch één schip, dat zich onderscheidt van een traditioneel schip door het feit dat de samenstellende delen gescheiden kunnen worden om dan opnieuw gevoegd te worden tot een andere eenheid. De duwbak die geen bemanning bezat staat, tot de vorming van een nieuwe eenheid, onder het gezag van de schipper van de duwboot, de bemanning van de duwboot staat ook ter beschikking van de eigenares van de duwbakken en wordt door haar aanvaard om haar duwbakken te bemannen.
Het feit dat de duwbakeigenaar persoonlijk geen overtreding beging, belet niet dat deze burgerlijk aansprakelijk blijft. Ook al is de kapitein en de bemanning niet de aangestelde van de eigenaar van de duwbak in de zin van art. 1384, lid 1 B.W., deze burgerlijke aansprakelijkheid blijft ten gevolge van de fictie in het Zeerecht van de ‘zakelijke aansprakelijkheid van het schip’, op grond waarvan het aanvarende schip zelf aansprakelijk is.
Ook al is een duwkonvooi inzake aanvaring juridisch één schip, de dagvaarding van de schipper-eigenaar van een duwboot schorst niet de verjaring van de vordering tegen de eigenaar van de duwbak, nu de aansprakelijkheid van de eigenaar van de duwbak en deze van de schipper-eigenaar een verschillende grondslag heeft.